top of page

מחלות דרכי השתן אצל חתולים



כולנו מכירים את הפתגם "ניתן להביא את הסוס אל המים אך לא ניתן להכריח אותו לשתות". אבל כל מי שמכיר, אוהב ומטפל בחתולים יודע שאם המחברים הקדומים של הפתגם היו מכירים את עולם החתולים, הם היו בוחרים בחתול כדוגמא לעקשנות, אי קבלת מרות, והתנגדות תקיפה לרצון שלנו לעזור להם. ברוב המקרים אנחנו לומדים להבין את החתול, ולפענח את הרצונות שלו. אנחנו יודעים מה הוא אוהב לאכול, מהו מקום השינה החביב עליו, מתי הוא מעדיף לשחק, ואפילו את התרופות שלו אנחנו מצליחים לתת לו בסופו של דבר. אך כמו במקרה של הסוס מהפתגם, קשה לנו להסביר לחתול, שלטובתו כדאי לו לשתות יותר.

למעלה ממחצית גוף האדם ובעלי חיים ממשפחת היונקים מורכב מנוזלים. חלקם נמצאים בתוך התאים, והיתר זורמים בכלי הדם והלימפה. הנוזלים מעניקים לרקמות ולאברים את הסביבה המאוזנת החיונית כל כך לתפקוד היעיל. הגוף לכן מפעיל מערכות בקרה קפדניות אשר מנסות לשמור על כמות והרכב קבוע ומדויק של נוזלי הגוף. כאשר אנחנו מאבדים מים בכמות גבוהה אנחנו מרגישים את תחושת הצימאון האומרת לנו למהר ולשתות מים בכמות הרצויה.

בגוף קיימת מערכת טיהור ובקרת נוזלים מאוד משוכללת. את עיקר העבודה מבצעות הכליות אשר מסננות היטב את הדם, משאירות בגוף את המרכיבים החשובים כמו הסוכרים, החלבונים והמלחים, ומרחיקות ממנו גורמים מזיקים ורעילים כמו מלחים בעודף, שיתנן וכדומה. הכליות מזרימות את חומרי הפסולת לשלפוחית השתן, הנוזלים נאגרים שם ואחת לכמה שעות מורחקים מהגוף בשתן.


צרוף של מספר גורמים מביא לכך שהחתול יסבול מבעיות בדרכי השתן. החל מזיהומים חיידקים, ויראליים. תזונה לא מאוזנת העשירה בעודפי מינרלים היוצרים אבנים החוסמים את דרכי השתן, עודף משקל, נטייה גנטית וכמובן העובדה שידידנו החביב לא אוהב לשתות הרבה. כאשר נוצרת חסימה, החתול מנסה בכל כוחותיו להילחם בבעיה. הוא נכנס פעמים רבות יותר לארגז השירותים, הוא שוהה בארגז הרבה יותר זמן מהרגיל, ובתנוחה של מתן שתן. עלולות להופיע טפטוף של טיפות שתן וכתמי דם ברחבי הבית. עם הזמן החתול מאבד את התיאבון, מילל בכאב, מלקק רבות את אברי המין, נעשה אפטי, עייף ועלול לאבד את ההכרה ולמות, כתוצאה מהצטברות חומרי פסולת ורעל בגוף.

לכן חשוב להכיר את סימני המחלה ולמהר עם החתול לווטרינר. לאחר שמייצבים את המצב של החתול, מרוקנים את השלפוחית בעזרת קטטר מתאים, בודקים את הרכב השתן ועל ידי כך מאתרים את הבעיה. במקרים קשים בהם לא ניתן לפתוח את החסימה על ידי קטטר, מבצעים ניתוח המאפשר סילוק של הגורמים החוסמים ומתן שתן תקין.

המשך הטיפול בבית חשוב ביותר, מכיוון שהתופעה עלולה לחזור שנית. לכן יש להתאים לחתול הזנה מיוחדת, העניה באותם מרכיבים אשר יצרו את האבנים ועשירה בחומרים אשר עוזרים להמיס את משקעים שכבר נוצרו. ברב המקרים אבחנה מוקדמת של הבעיה וטיפול הולם, מאפשרים לחתול לחזור במהירות לאורח חיים רגיל.


גם לבעלי חתולים אשר לא מראים סימני מצוקה או סבל, כדאי להתייעץ עם הווטרינר כיצד ניתן למנוע את הופעת המחלה בעתיד.


בהצלחה

דר׳ שנקלר

מאת ד"ר שלמה שנקלר ©

כל הזכויות על המידע באתר זה שמורות לד"ר שלמה שנקלר - וטרינר © .

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר - כל חלק שהוא מן החומר המופיע באתר זה, חלקו או מקצתו, אלא ברשות מפורשת בכתב מאת ד"ר שלמה שנקלר.

bottom of page