top of page

איסוף חיות בר


סביב השולחן במירפאה עמדו בני המשפחה המודאגים והביטו בילדה הקטנה, אשר בעדינות רבה פתחה קופסת קרטון והוציאה מתוכה גוזל צעיר עטוף בסוודר רך. את הגוזל הם מצאו כאשר הם טיילו בפארק, מסביבו התגודדה חבורת אנשים אשר נדבו הצעות בשפע, חלקם טענו במרץ שיש להמיתו ובזאת להקל על סיבלו, אחרים טענו בלהט שיש להניח לו לנפשו ולתת לחוקי הטבע לגזור את גורלו, והשאר הביאו רחמיהם, תרמו מנסיונם העשיר בצפיה בטלוויזיה והוסיפו למהומה.


אכן הגוזל היה תשוש ופצוע, והוא נזקק לטיפול ועזרה, אולם הילדה ללא כל היסוס עשתה את כל הנדרש, האכילה אותו באהבה רבה מספר פעמים ביום, טיפלה בפצעים במסירות ולאחר שבוע הגוזל התחזק והתעופף ברחבי הדירה. לאחר שיחות שכנוע ארוכות ועם דמעות בעיניים ונפש חצויה, שוחררה הציפור הבריאה, לרגע קט היא עצרה את מעופה הביטה במשפחה ואז המריאה לעבר החופש.


קיים הבדל גדול מאוד בין חיות המחמד כמו הכלב והחתול אשר קשרו את גורלן עם האדם, או אפילו חיות המחמד ממשפחת המכרסמים כמו הארנבונים האוגרים וחזירי הים, או ציפורי הנוי (תוכים) למינייהם אשר מזה דורות רבים נולדו בשבי, גודלו וטופחו על ידי האדם, ועברו הסתגלות לחיים הרחוקים והשונים מסביבתם המקורית, לבין חיות הבר אשר איתרה גורלן ובשל פציעה או מחלה הגיעו אלינו.בעלי החיים שנולדו חופשיים בטבע יסבלו אצלנו אפילו אם ניתן להם את הטיפול הטוב ביותר לדעתנו. יתרה מזאת בעלי חיים רבים נחשבים לחיות בר מוגנות אסור לאסוף או לצוד אותם ואסור לגדלם. לכן לא כדאי למהר ולבנות לנו פינת חי מבעלי חיים שאנחנו מוצאים בשטח. צבים, קיפודים, לטאות, ציפורים ונחשים נולדו חופשיים בטבע ושם מקומם.

חשוב לדעת כי חיה פצועה מצויה בהלם, היא מפוחדת, וסובלת מכאבים חזקים, כתוצאה מכך עלולים להיות שינויים בהתנהגות, ואפילו חיית המחמד שלנו עלולה לתקוף אותנו אם נכאיב לה. לכן חייבים לבחון את המצב בזהירות רבה, לבדוק את התנהגות בעל החיים לוודא מעל כל ספק שהוא לא חושש מאיתנו, להרגיע אותו ורק אז לנסות ולעזור לו. במשך השנים אוכלוסית האדם הולכת וגדלה, הערים מתרחבות ושטחי המחיה של בעלי החיים הולכים וקטנים, לכן חובה עלינו לעזור לחיות הבר, לכבד את זכויותיהם ולשמור על מרחבי המחיה הנחוצים להם.


בהצלחה

דר׳ שנקלר

מאת ד"ר שלמה שנקלר ©

כל הזכויות על המידע באתר זה שמורות לד"ר שלמה שנקלר - וטרינר © .

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר - כל חלק שהוא מן החומר המופיע באתר זה, חלקו או מקצתו, אלא ברשות מפורשת בכתב מאת ד"ר שלמה שנקלר.

bottom of page