top of page

עודף משקל אצל חיות המחמד


לרגע היה נדמה שארוחת החג לא תסתיים לעולם, לאחר שטבלנו תפוח בדבש, אכלנו רימונים מלוא החופן, נאבקנו עם הדגים הבשר והתוספות, נעמדה האם שידיה על מותניה, והודיע בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, שכדאי שנתחיל לאכול מכיוון שהיא לא טרחה כל השבוע רק כדי לזרוק כמויות עצומות של מזון. מתחת לשולחן כלבתי הנאמנה ליקקה במרץ את ידי, על הספה ממול החתול התמתח בנחת וקרץ אלי שניהם ידעו, אף פרור של אוכל לא יגיע אל פח האשפה, ארוחת החג שלהם עומדת להתחיל.

בעיתונים ברדיו ובטלוויזיה יופיעו טבחים תזונאים לרב ויתנו שלל עצות כיצד לעבור את החגים בשלום ולא לעלות במשקל. ומה עם חיות המחמד? האם גם אצלם יש בעיה של עודף משקל? ובכן התופעה דומה להדהים, עודף משקל נובע מכך שכמות האנרגיה מהמזון שהגוף מקבל, עולה על כמות האנרגיה שהגוף מוציא בפעילות. עודף אנרגיה זה נאגר בגוף בצורה של רקמת שומן. הרעיון ביסודו הוא חיובי, בתקופות של שפע – באביב למשל בעלי החיים אוכלים הרבה ואוגרים שומן שיעזור להם לעבור את תקופות החורף העניות במזון. ברור שאף זאב כבד ועתיר משמנים לא ישיג בריצה את הארנבת ואף חתול כבד משקל לא יצליח לצוד עכבר זריז. כך במשך אלפי שנים נשמר איזון ושיווי משקל לאורך תקופות השנה.

בשנים האחרונות, בעיקר בחברה המערבית, מה שקרוי חברת השפע, קיימת בעיה של עודף משקל ברב רובם של חיות המחמד. הם אינם צדים למחייתם, כל המאמץ הנדרש מהם הוא הליכה קצרה לעבר צלחת האוכל העמוסה כל טוב. בעלי הכלבים ברובם מסתפקים בטיולים קצרים אשר אינם מספיקים לשמור על משקל נכון. אומנם לכלבים ולחתולים אין בעיות תדמית, הם אינם רגישים לצווי אופנה למיניהם, אולם עודף משקל מקשה מאוד על חייהם הוא גורם לכאבי מפרקים, אי ספיקת לב, כבד שומני, סכרת ועוד מחלות אשר עלולות לגרום למוות.

איך מזהים עודף משקל אצל חיות המחמד? לכולם יש תירוצים למכביר החל מעצמות כבדות וכלה בשיער ארוך. כדאי להסתכל על בעל החיים מלמעלה ולראות את מבנה הגוף, במשקל תקין ניתן להבחין בהיצרות קלה אחרי קו הצלעות - במותניים. את הצלעות עצמן לא ניתן לראות אולם ניתן להרגיש בהן במישוש. כאשר משמינים מקבלים צורה עגלגה והצלעות מכוסות ברקמת שומן עבה וקשה להרגיש בהן. בשלב זה אין יותר מקום לאשליות יש לקחת את בעל החיים לוטרינר, אשר ישקול אותו ויתאים לו את המזון אשר יקל עליו את הירידה במשקל.

תהליך זה חייב להיות הדרגתי ותחת פיקוח, חשוב לזכור שק"ג 1 בחתול או בפינצ’ר יכול להוות חמישית ממשקל הגוף משהו כמו 14 ק"ג אצל אדם בוגר. אנחנו חייבים לקחת אחריות על חיות המחמד שלנו, למרות כל תחנוניהם מבטם העצוב ובקשותיהם לתוספת אוכל חובה עלינו לעמוד בתוכנית הראשונית מכיוון שאם אנחנו נחזיק מעמד תקופת זמן קצרה יחסית הם ירדו במשקל, יאריכו ימים ואיכות החיים שלהם תישתפר.


בהצלחה

דר׳ שנקלר

מאת ד"ר שלמה שנקלר ©

כל הזכויות על המידע באתר זה שמורות לד"ר שלמה שנקלר - וטרינר © .

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר - כל חלק שהוא מן החומר המופיע באתר זה, חלקו או מקצתו, אלא ברשות מפורשת בכתב מאת ד"ר שלמה שנקלר.

bottom of page