top of page

עונת הייחום אצל חתולות


חג הפסח הגיע, נשלמו ההכנות האחרונות לסדר, ולקראת ערב עוד לפני הנדידה הגדולה צלצל הטלפון בטון מבשר רעות. מעברו השני של הקו הייתה בחורה מודאגת: "ד"ר אני לא יודעת מה קרה לחתולה שלי, היא משותקת, היא לא מסוגלת לעמוד, היא מסתובבת במעגלים על הריצפה וצורחת נואשות מה לעשות?".


לאחר תיחקור קצר שבו התברר שהחתולה לא יצאה מהבית ואין סיכוי שהיא נחבלה או נפגעה מחפץ כלשהו, ביקשתי מהבחורה ללטף את החתולה מעל הזנב, ואז שאלתי עם החתולה נרגעה, הרימה את האגן והפנתה הצידה את הזנב, כולה רוטטת מצפיה והתרגשות. התשובה היתה חיובית ומלאת תדהמה,

הרגעתי את הבחורה, החתולה בסדר גמור היא רק מיוחמת לראשונה בחייה. אצל החתולים אין מסיבות, אין טלפונים וגם לא אינטרנט לכן הנקבה והזכר צריכים להודיע ולפרסם ברבים שהגיע עונת הייחום ושהם מוכנים להיפגש עם בני הזוג. הזכר טורח לרסס בשתן מסריח במיוחד את כל שטח הטריטוריה שלו, ואילו הנקבה מיללת בקולי קולות ללא הפסקה ומתפתלת נואשות וכאשר מלטפים אותה באזור הגב התחתון היא מרימה את הישבן מוכנה ומזומנה לקיים את מצוות פרו ורבו.

מחזור הרביה אצל החתולה שונה מרוב בעלי החיים, אצל בני האדם לנשים יש ביוץ אחת לחודש, לכלבות יש ביוץ פעמיים בשנה. אצל החתולות הביוץ מתרחש רק לאחר ההזדווגות הסוערת, המשמעות היא שהסיכוי להריון גבוה ביותר. אולם אם החתולה אינה מזדווגת, כעבור כמה ימים יתחיל מחזור יחום חדש, היא תתפתל ותיילל ובני הבית יהלכו עייפים, מחוסרי שינה, אדומי עיניים ומייחלים לקצת שקט.

אם החלטתם שאין ברצונכם בגורים מומלץ לבצע עיקור והשקט יחזור למעונכם. כאשר מעונינים בגורים יש להביא את הנקבה לבית הזכר, קבלת הפנים ההדדית לא תמיד נלהבת, אך לאחר גישושי הפתיחה מתחיל רומן סוער, מלווה בצרחות ולא מעט אלימות. לא להיבהל עקב המהומה הזאת מתקיים השיחרור ההורמונלי אצל הנקבה הגורם לביוץ. רצוי להשאיר אותם יחד כמה ימים להבטחת ההריון.

חשוב להקפיד שגיל הכלה יהיה למעלה משנה ולאחר יחום אחד לפחות, וכן שלא תהיה קשישה מדי, ולאפשר רק הריון אחד בשנה. חודשיים לאחר ההזדווגות אפשר להיווכח שהטבע עשה את שלו. מזל טוב.

בהצלחה

דר׳ שנקלר

מאת ד"ר שלמה שנקלר ©

כל הזכויות על המידע באתר זה שמורות לד"ר שלמה שנקלר - וטרינר © .

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר - כל חלק שהוא מן החומר המופיע באתר זה, חלקו או מקצתו, אלא ברשות מפורשת בכתב מאת ד"ר שלמה שנקלר.

bottom of page