top of page

ניתוחים ווטרינרים


לחוה ודוד משפחה מאושרת, הם הורים גאים לשתי בנות, ומטפלים מאושרים בשלשה נכדים חמודים. כך שאפשר להניח שהם כבר היו במצבים הדורשים טיפולים רפואיים ואפילו ניתוחים. לכן מאוד הופתעתי, לראות את חוה מחבקת את החתולה בחזקה, עוטפת אותה בזרועותיה, ומפנה אלי מבט מודאג ועם דמעות בעיניים אומרת לי "נכון שלא יקרה שום דבר, תבטיח לי שהכל יהיה בסדר" ...

דוד הודיע לכולם שהוא לא יכול לעמוד במצבים כאלה ויצא מהמירפאה. ג’יני החתולה הצעירה אשר הגיע לניתוח עיקור שלווה ורגועה, החלה להביט סביב במבט בוחן ושואל האם הגיע הזמן לדאוג?

אנחנו מדברים רבות על הליכים רפואיים ועל ניתוחים, ולכן הגיע הזמן לנסות ולהסביר מהו ניתוח ומהן הסכנות הטמונות בו.

ניתוח הוא הליך שבו חותכים את העור ואת הרקמות שנמצאות מתחתיו, על מנת להגיע לשכבות ולאברים הפנימיים שבגוף. קיימים אין ספור סוגי ניתוחים. מלבד העובדה שיש ניתוחים קשים ומסובכים, ולעומתם יש ניתוחים קלים יותר, ניתן לחלק את רמת הסיכון של הניתוחים לקבוצות, בהתאם למצבה של החיה המנותחת.

דרגת הסיכון הנמוכה ביותר היא של ניתוח מתוכנן מראש, של בעל חיים צעיר ובריא, למשל ניתוח עיקור, אנחנו קובעים את התאריך מראש, ובעל החיים מגיע שהוא במצב בריאותי מצוין.

מסוכן יותר הוא ניתוח חירום של חיה צעירה ובריאה. כלב או חתול אשר נפצעים או נדרסים, או בולעים חפץ זר, ונכנסים בדחיפות לניתוח.הם מגיעים לניתוח במצב פחות טוב מהקבוצה הקודמת.

דרגת הסיכון הגבוהה ביותר, היא של ניתוח הכרחי, בחיה חולה או מבוגרת, ניתוחים של אין ברירה, כמו הוצאת גידול סרטני, או רחם דלקתית, או עצירת דימום פנימי.

השלב הראשון של כל ניתוח הוא הרגעת החיה, ואחריו ממשיכים בדרך כלל להרדמה מלאה של בעל החיים. מטרת ההרדמה היא למנוע כאבים וסבל. חומרי ההרדמה מנטרלים את ההכרה של בעל החיים ומשככים לחלוטין את הכאב. אולם הם גם גורמים לירידה בפעילות של מערכות חשובות כמו הנשימה, לחץ דם ולב.

קצב הנשימה יורד, והדופק נחלש ובכך כמובן טמונה גם הסכנה לחיים.

לקראת סוף הניתוח כאשר מפסיקים את ההרדמה, הכבד והכליות שתפקידם הוא ניקוי וטיהור הגוף מחומרים זרים, מפרקים ומרחיקים את חומרי ההרדמה ובעל החיים מתעורר. לכן כדאי, ולפעמים הכרחי בעיקר אצל חיות חולות או זקנות, לפני ניתוחים לקחת בדיקת דם, אשר תבדוק את תפקודי הכבד והכליות, והיכולת שלהם לסלק את חומרי ההרדמה.

כל ניתוח הוא מסוכן. אולם כיום ישנם חומרי הרדמה חדישים ובטוחים יותר, מכונות הרדמה משוכללות יותר, ובעזרת בדיקות המעבדה ואמצעי ההשגחה על בעל החיים בזמן הניתוח, רמת הסיכון של רב הניתוחים אינה גבוהה.

חיות המחמד שלנו לא יודעות מהו ניתוח, הן גם לא פוחדות ממנו. אבל הן בוחנות אותנו כל הזמן, לכן אם אנחנו נעניק להם אווירה רגועה ובטוחה לפני הניתוח ואחריו. נקפיד על הוראות הצום לפני הניתוח, ומתן הדרגתי של שתיה ומזון לאחריו. תרופות במידת הצורך, חום ואהבה. רוב הסיכויים שהניתוח יעבור בשלום וללא כל טראומה לבעל החיים.

bottom of page