top of page

כלבת


מתחילת השנה היו כבר כמה עשרות של מקרי כלבת.


מאחורי משפט זה, אשר זכה לחשיפה תקשורתית גדולה ולכותרות נרחבות, מסתתרת רעידת אדמה של ממש, מוות, סבל וטרגדיה גדולה בקרב קהל אוהבי החיות. הכלבת הינה מחלה קטלנית אשר עלולה לפגוע באדם ובכל החיות בעלי דם חם. גורם המחלה הוא וירוס אשר מצוי במוחו של החולה, משם הוא מגיע לבלוטות הרוק וכאשר החיה החולה נושכת (או אפילו מלקקת) היא מעבירה עם הרוק את הוירוס האלים. תקופת הדגירה של המחלה (התקופה בה הוירוס נמצא בגוף החולה אך עדיין לא ניכרים סימני המחלה) אינה קבועה, והיא תלויה בעיקר באזור הנשיכה ומידת קירבתו למערכת העצבים. הוירוס החודר מטפס לאורך סיבי העצב ומגיע למוח, שם הוא מתמקם וגורם לדלקת חריפה, פגיעה ברקמות ולמוות.


הסימנים הראשונים להופעת המחלה אינם אחידים וזהים, הם אמנם בדרך כלל התנהגותיים, אך הם יכולים לנוע בין התנהגות שקטה ודיכאונית לצורה המפורסמת יותר בה בעל החיים נהפך לתוקפן התוקף בחמת זעם את כל הנקרה בדרכו, הוא מסוגל לנשוך ידיד או אויב, בעל חיים גדול וחזק ממנו או אפילו את קירות המלונה. עם הפגיעה בשרירי הלוע והגרון משתנה גם קול הנביחה או היללה. בליעת הרוק נעשה קשה ככל שהשיתוק מתקדם ולכן הוא מזיל ריר ללא הפסקה .לאחר כמה ימים של סבל מגיע המוות.


הכלבת בישראל מצויה בעיקר אצל חיות הבר כמו תנים או שועלים, אשר אותם חסרי המזל שחלו בכלבת אינם מפחדים עוד מהאדם או מכלבי השמירה, חודרים לישובים נתקלים בדרך כלל בכלבים חתולים או חיות משק ונושכים אותם. במידה והחיה הנשוכה אינה מחוסנת כראוי היא עלולה לחלות ולהדביק את בני הבית עוד בטרם הופיעו אצלה סימנים מעוררי חשש.


כאשר בעל חיים נושך אדם, מנסים ללכוד את הנושך ולשים אותו בהסגר ומעקב אחר הופעת סימני הכלבת, במידה והחיה אכן נגועה ניתן עדיין להציל את האדם על ידי סדרה של חיסונים אשר פותחו במקור על ידי לואי פסטר, והמונעים מהווירוס האלים להגיע למוח ולגרום למחלה.


חשוב לדעת, ניתן למנוע את התפרצות מחלת הכלבת, בידי הרשויות קיימים חיסונים לחיות הבר. את החיסון מטמינים בתוך פיתיון בשרי, וכאשר החיה אוכלת את הבשר בהתלהבות רבה מוחדר לגופה וירוס מוחלש אשר ימנע ממנה לחלות בעתיד. מאחר וחיות המחמד מהווים את הקשר שבין הכלבת אצל חיות הבר ובני הבית, חשוב מאוד לקחת גם את חיות החצר שאנחנו רק מאכילים לווטרינר, ולחסן אותם בחיסונים התקופתיים. כך ימנעו מחזות זוועה של מוות, שהיינו עדים להם בתקופה האחרונה.

בהצלחה

דר׳ שנקלר

מאת ד"ר שלמה שנקלר ©

כל הזכויות על המידע באתר זה שמורות לד"ר שלמה שנקלר - וטרינר © .

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר - כל חלק שהוא מן החומר המופיע באתר זה, חלקו או מקצתו, אלא ברשות מפורשת בכתב מאת ד"ר שלמה שנקלר

bottom of page