top of page

המתת חסד


דבר לא רמז לי על העומד להתרחש. בני המשפחה קבעו תור לחיסון השנתי של חתולתם האהובה-פרינצסה, ואכן הם דייקו והגיעו בזמן כרגיל, הניחו את החתולה על שולחן הטיפולים ולפתע פרצו בבכי מר. מזה כשבוע הם שמו לב שפרינצסה אינה מתנהגת כתמול שלשום, מתקשה בקפיצות, ניכרת ירידה בתיאבון, וגרוע מכל הם הבחינו בגוש קשה באחד העטינים.

אכן בבדיקה נמצא גוש בעטין הקדמי, ניכר היה שהחתולה רזתה , ומתקשה בנשימה. ולכן הוחלט על ניתוח דחוף לשם הוצאת הגוש, בדיקת דם וצילום ריאות. התוצאות לא אחרו לבא, הגוש אובחן כגידול ממאיר, סרטן פולשני ואלים, ובצילום נראו גרורות המכסות שטח ניכר מרקמת הריאות.

לצערנו הרב יש מגבלות לרפואה, ישנם מצבים בהם אנו יודעים כי נבצר מאיתנו לרפא את בעל החיים, אין ביכולתנו לשפר את איכות חייו,או לאפשר לו חיים ארוכים עד לגיל זקנה מופלגת. אולם באמצעות בדיקות ואמצעי אבחון שונים ניתן להאריך מה אופי המחלה, דרגת הסבל אשר נגרם לבעל החיים, ואת סיכויי ההחלמה.

כל הנתונים הראו כי לפרינצסה החתולה האהובה לא נותר זמן רב לחיות. גרוע מכך, היא צפויה להעביר את שארית חייה בכאבים וייסורים קשים. לא ניתן להציל אותה.

יתכן ובעזרת ניתוחים נוספים בשילוב עם טיפול כימוטרפי קשה, נצליח להאריך את חייה של פרינצסה. אך לא ניתן למגר את המחלה אשר התפשטה בגופה ולהביא להחלמה מלאה, ולאיכות חיים טובה.

לא קל היה לבשר את הבשורה המרה לבני המשפחה. החתולה נמצאת איתם שנים רבות, העניקה להם הרבה אהבה ואושר ועכשיו צפויים לה ימים קשים.

ברפואה ווטרינרית קיימת אפשרות להקל על סבלו של החולה הסופני באמצעות המתת חסד. כדי למנוע מבעל החיים סבל וכאבים ניתן לגאול אותו מייסוריו על ידי המתתו בעזרת חומרי הרדמה. התהליך עצמו דומה להרדמה הנעשית לצורך ניתוח, מטשטשים את בעל החיים ואז מזליפים לווריד חומרי הרדמה, הוא שוקע בשינה עמוקה וכבדה ,קצב הלב והנשימה יורדים עד אשר הוא אינו נושם יותר ושוקע בתרדמת נצח.

חשוב לזכור שהמתת חסד הינה הליך בלתי הפיך, ובעל משמעויות עמוקות, שמטרתו היחידה היא לחסוך סבל וכאבים מבעל החיים. אין הוא פיתרון נח לבעיות שגורמת חיית המחמד המזדקנת שלנו, ואינו מהווה תחליף לטיפול המסור שעלינו לתת לבעלי חיים מבוגרים.

הוא נעשה רק לאחר בחינה מדוקדקת של המצב. והחלטה משותפת של המשפחה והווטרינר, כאשר השיקול היחיד אשר עומד בפני כולם הוא טובת בעל החיים.

לאחר כמה ימים שבהם חלה התדרדרות במצבה של פרינצסה החתולה הוחלט למנוע ממנה סבל נוסף, המשפחה האוהבת ליוותה אותה, הרעיפה עליה חם ותמכה בה עד לשניות האחרונות של חייה.

בהצלחה

דר׳ שנקלר

מאת ד"ר שלמה שנקלר ©

כל הזכויות על המידע באתר זה שמורות לד"ר שלמה שנקלר - וטרינר © .

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר - כל חלק שהוא מן החומר המופיע באתר זה, חלקו או מקצתו, אלא ברשות מפורשת בכתב מאת ד"ר שלמה שנקלר

bottom of page