top of page

היסטריה


השעה הייתה שעת ערב מאוחרת, אחרוני הפציינטים כבר עזבו את המרפאה, ישבתי בנחת מול המחשב ועברתי על תיקי הלקוחות שביקרו באותו היום, לפתע צלצל הטלפון, חוש שישי של ווטרינר מנוסה הודיע לי שתמה לה שעת השלווה והמנוחה.

אכן מעברו השני של הקו מיררה בבכי בחורה נחמדה, ובקריאות נרגשות סיפרה לי שמשהו איום ונורא קרה ללולה הכלבה האהובה, לא הצלחתי להבין בשיחת הטלפון מה שורש הבעיה, ולכן הבחורה יצאה מייד לכיוון המרפאה.

בינתיים נערכתי במרפאה למקרה החירום, כאשר בראשי חולפים תרחישים של אסונות כגון הרעלה, כוויה, הכשת נחש, התקפי לב, חיידקים אלימים, מחלות נוראיות ושאר מיני צרות. לא עבר זמן רב ונשמעו הדפיקות בדלת, ניגשתי לדלת מצפה לראות את הגרוע מכל, ולתדהמתי לולה הכלבה החמודה נכנסה בשמחה כהרגלה תמיד, קשקשה בזנב בעוז ולא הראתה כל סימני מצוקה או מחלה.

אולם כאשר בעלת הכלבה רצתה ללטף אותה, לולה מיד התרחקה ממנה והיתקרבה אלי, אתה רואה אמרה הבחורה "אמרתי לך שמשהו לא בסדר איתה, בבית זה היה הרבה יותר גרוע, היא נסגרה במרפסת, ולמרות שקראתי לה היא לא באה אלי, אף פעם בחיים לולה לא התנהגה כך".

בדקתי את הכלבה, הדופק, הנשימה, החם, ומערכות הגוף כולם היו במצב תקין. הבנתי שאני צריך להסביר איך מתנהגים עם חיה פצועה או חולה.

כשם שהאנטילופות אשר מכרסמות את העשב הירוק בתיאבון רב, מקפידות לעקוב אחרי התנועות של מנהיג העדר וכאשר הוא מגלה סימני עצבנות וחשש, כל העדר נדרך ומכין את עצמו למנוסה פראית בעקבות המנהיג והרחק מהלביאות הרעבות.

ועדת הזאבים מחכה לסימן מהמנהיג האם לתקוף את הפולש? או לברוח לטריטוריה יותר בטוחה.

חיות המחמד אשר חיות בביתנו רואות אותנו כמנהיגי הלהקה. הם בוחנות את ההתנהגות שלנו ואת תגובתנו למתרחש בתשומת לב רבה.

צעקות, בכי, תנועות ידיים מהירות ועצבניות מודיעות להם בצורה חד משמעית כי מדובר במצב חירום ועליהם להיות מוכנים לקבל את פני הצרה המתרחשת ובאה. הם מבינות ומרגישות, מטון הדיבור ונימת הקול, האם האדם עימו אנחנו משוחחים הוא אויב או ידיד, ובהתאם לכך הם יתנהגו.

לכן כאשר אנחנו חושבים שבעל החיים נמצא במצוקה חשוב מאוד שנקרין לו שלווה, רוגע וביטחון עצמי. צריך להתקרב אליו באיטיות, לדבר בשקט, לנסות ללטף אותו בעדינות ותוך כדי כך לבחון את מצבו האמיתי. לראות האם הוא סובל מפציעות או דימומים? האם הוא מסוגל לעמוד וללכת? האם הוא הקיא ? ולחפש כל דבר הנראה חריג ושונה מהרגיל.

זהירות - יתכן מאוד שחיצונית לא תיראה פגיעה כלשהי בבעל החיים, אך למרות זאת קיימת אפשרות של פגיעות ונזקים פנימיים. לפעמים קורה שהכלב או החתול נמצאים במצב של הלם או כאבים עזים ,לא מזהים את בעליהם ובמקרים קיצוניים אף מנסים לנשוך אותם.

בהצלחה

דר׳ שנקלר

מאת ד"ר שלמה שנקלר ©

כל הזכויות על המידע באתר זה שמורות לד"ר שלמה שנקלר - וטרינר © .

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר - כל חלק שהוא מן החומר המופיע באתר זה, חלקו או מקצתו, אלא ברשות מפורשת בכתב מאת ד"ר שלמה שנקלר

bottom of page