top of page

כאבי מפרקים


זה היה אמנם בתקופת החורף, אך בחוץ מזג האוויר היה נפלא, שמש בהירה, שמיים תכולים וטמפרטורות נוחות. אולם לא הייתי מופתע כאשר יעקב התקשר אלי וביקש ממני לבא לביקור בית, מכיוון שלו ולכלבה ריצ’י קשה להגיע למרפאה. כשהגעתי פתחה את הדלת בחיוך רחב הבת והובילה אותי לחדר שבו ישב יעקב על הכורסא ולידו ובמרחק שווה מהתנור כלבתו האהובה.

שניהם ראו אותי ביחד וניסו לקום לקראתי, דוד אוחז במותנו נעזר במשענת הכורסא ונאנח אנחות חרישיות, וריצ’י מקימה את עצמה קודם על רגליה הקדמיות ורק לאחר מאמצים רבים מצליחה לישר גם את רגליה האחוריות ולבא אלי בכשכושי זנב נמרצים.

לאחר בדיקה של הכלבה התברר שהיא סובלת מכאבים חזקים במפרקים. זה המקום להסביר מהו המפרק. המפרק הוא נקודת חיבור בין שתי עצמות, והוא זה אשר מאפשר את הגמישות ואת תנועות הכיפוף של חלקי הגוף. קיימים בגוף מספר רב של מפרקים, אולם מפרקים המאפשרים תנועה נרחבת של העצמות נמצאים בעיקר בגפיים. הידיים מחוברות לשלד במפרק הכתף שם מתחברת עצם הזרוע לשכמה, בהמשך עצם הזרוע מתחברת במפרק המרפק לשתי עצמות האמה: הגומד והחישור, המתחברים לעצמות כף היד. גם ברגל יש שורה של מפרקים. עצם הירך מחוברת בצידה העליון לאגן ובצידה התחתון במפרק הברך לשוקה והשוקית, אשר מתחברות במפרק העקב לעצמות כף הרגל.

בזמן מאמץ עבודה או משחק מופעל לחץ עצום על המפרק. בכל קפיצה או הרמה של משא כבד העצמות מתנגשות ומתחככות זו בזו. לכן פני העצם חלקים ומצופים בשכבה של סחוס, כל המפרק עטוף בקופסית המלאה בנוזל סיכוך צמיג המקל על החיכוך ומאפשר תנועה חלקה של העצמות זה מול זה.

עם השנים כתוצאה ממחלות מפרקים או פגיעות חוזרות ונישנות במפרק, הסחוס אשר מצפה את העצמות נפגע, נשחק ומאבד את צורתו החלקה וכל תנועה גורמת לשפשוף של העצמות הפגועות ולכאבים עזים.

לאחר מנוחה או שינה בהם אין כמעט פעילות, במיוחד בעונה הקרה או בתקופת מעבר של שינויי טמפרטורה קיצוניים. המפרק קר, נוקשה ולא גמיש. לכן קשה יותר לקום, ללכת או לבצע פעולות פשוטות. לאחר הליכה או פעילות גופנית, המפרק מתחמם, תחושת הכאב יורדת וההרגשה הכללית משתפרת.

כדי למנוע מבעל החיים סבל, חשוב למנוע את הפגיעה כבר מגיל צעיר. שמירה על משקל נכון, והתאמה של הפעילות הגופנית לגיל חיית המחמד.

לתזונה תפקיד מכריע בוויסות הגדילה ובשמירה על המפרקים. גורים בשלבי הגדילה, בוגרים שסיימו כבר את הגדילה ומבוגרים כלומר זקנים זקוקים לסוג שונה של מזון ופעילות גופנית שונה.

גם כאשר מאבחנים בעיות במפרקים יש עדיין הרבה מה לעזור. ישנם תוספי מזון כמו הגלוקוזאמין וקונדרוטין סולפט אשר עוזרים בשיקום הסחוס ובבניה של שכבת סחוס חדשה. ותרופות אשר פותחו במיוחד לכלבים הסובלים מבעיות במפרקים. במקרים קשים במיוחד ניתן לבצע ניתוח של החלפת מפרק או הקטנת העומס מעל העצם הפגועה, ולאפשר לחיית המחמד המבוגרת עד שנים רבות של חיים, עם הרבה פחות כאבים ועם איכות חיים טובה.

בהצלחה

דר׳ שנקלר

מאת ד"ר שלמה שנקלר ©

כל הזכויות על המידע באתר זה שמורות לד"ר שלמה שנקלר - וטרינר © .

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר - כל חלק שהוא מן החומר המופיע באתר זה, חלקו או מקצתו, אלא ברשות מפורשת בכתב מאת ד"ר שלמה שנקלר

bottom of page