top of page

חורף


עוד קיץ עבר לו, ויחד עמו חלפה עונת השפע של בעלי החיים. החורף בעיצומו ובעלי החיים שבקיאים הרי באמרות חז"ל יודעים שעליהם לטרוח בערב שבת כדי לא למות מקור ורעב בפברואר.

כולם מתכוננים לעונה הקשה, העופות הנודדים ממהרים דרומה לארצות החום. שוכני המחילות והמערות משפצים, מרפדים, אוטמים ומחזקים את מעון החורף שלהם, אלה שיכולים ממלאים את המזווה במיני מזונות לתקופה בה קשה יהיה לצאת ולמצוא משהו לכרסום. וכמובן אין לשכוח את המאגר הראשי - רקמת השומן ההולכת ומתעבה עוטפת את הגוף, מעניקה לו בידוד נוסף בפני הקור, ואנרגיה זמינה בעת מחסור.

האות למבצע הכן גופך לחורף ניתן על ידי הירידה בטמפרטורות, התמעטות שעות האור ביממה והתארכות שעות הלילה. אבל מה קורה אצל חיות הבית ? מי יודיע להם על בא החורף? כאשר בבית כתגובה לירידה טמפרטורות, בני הבית מפעילים במרץ את החימום, ואת החשיכה הם מגרשים על ידי הדלקת האור.

מסתבר שגם לאחר אלפי שנים של מגורים משותפים עם האדם, חיות המחמד לא התנתקו מהשעון הביולוגי ומנגנונים פנימיים נכנסים לפעילות ומכינים את חיות המחמד לעונה הקרה. בשלב ראשון הם מחליפים את מלתחת הקיץ במשהו עבה וצפוף יותר המתאים לחורף. פרוות הקיץ הדלילה יחסית נושרת ( למרות דלילותה היא מצליחה לכסות בצורה די מרשימה את הספות, השטיחים וכו’) ובמקומה צומחת פרוות חורף צפופה. מי שמבקש

להקדים את הטבע ולמנוע את המכה. מומלץ לו לספר את חיית המחמד בתחילת הסתיו, כך שעד בא החורף תספיק לצמוח הפרווה החדשה. חשוב מאוד לסרק ולהבריש יום יום את החברים על ארבע.

תחת מעטה הפרווה החדש שוקדים בעלי החיים גם לטפח את שכבת השומן התת עורי, והרבה בעלים מאושרים מתמלאים נחת למראה חביבם היקר המחסל צלחת אחר צלחת. אבל ! זהירות רב חיות המחמד צוברות משקל יתר מחורף לחורף מכיוון שהם לא נכנסים לתקופה של מחסור שבו הם מנצלים את השומן שנאגר, לכן יש לרסן את העליה במיפלס התיאבון, לבל יכבידו עודפי השומן על המפרקים, כלי הדם, הכבד והלב ויהפכו לאיום על הבריאות.

גם בחורף הישראלי המתון יחסית חשוב לזכור כי שינויים מהירים בטמפרטורות עלולים להזיק מאוד. לכן כאשר יוצאים לטיול היומי, ועוזבים בית חם לטובת רחוב קר, צריך לדאוג לכלב שאיתנו. אלה שרגילים להריץ את כלביהם חייבים להקפיד ולהתחיל קודם בריצה קלה לחימום השרירים והמפרקים לפני האימון היומי. לכלבים קטנים ובעלי

פרווה קצרה כמו פינצ’ר צ’יאוואה אשר מפגינים סבל רב מהקור.

כדאי לחבוש מעיל לפני שיוצאים. מיד עם החזרה הביתה חשוב לנגב את הכלבים את הפרווה ואת כפות הרגליים, גם לכם עצה, לא בהכרח וטרינרית: כדאי לנגב את הרגליים לפני שנכנסים לסלון.

בהצלחה

דר׳ שנקלר

מאת ד"ר שלמה שנקלר ©

כל הזכויות על המידע באתר זה שמורות לד"ר שלמה שנקלר - וטרינר © .

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר - כל חלק שהוא מן החומר המופיע באתר זה, חלקו או מקצתו, אלא ברשות מפורשת בכתב מאת ד"ר שלמה שנקלר

bottom of page