top of page

הזנת חיות מחמד


בשעות הערב ישבנו כל המשפחה ושוחחנו בנחת, וברקע בטלוויזיה נראו מספר פרסומות, לפתע זינקו אמיר ואלון (ילדי הנבונים) הצביעו על הנער השוכב על גבו ואוכל חטיף, וצעקו בלהט "אסור לאכול ככה". אכן הרגלי אכילה נכונים הם בעלי חשיבות רבה, וכדאי שנאמץ כמה כללים בהזנת חיות המחמד.הזנה נכונה היא חיונית לתהליך גדילה תקין ולשמירת הבריאות של בעל החיים. יש להקפיד על איזון בין המרכיבים השונים שבתפריט: חלבונים, שומנים, פחמימות, ויטמינים, ומינרלים. החלבונים חשובים לבניית הגוף הם מהווים את המרכיב העיקרי בשרירים, עצמות , דם, עור שיער וכדומה. השומנים והפחמימות מהווים את מקור האנרגיה (תפקיד הדלק במכונית) ומאפשרים את פעולות הגוף כמו הליכה ריצה וקפיצה. הויטמינים והמינרלים חשובים לביצוע הפעילות הכימית והאנזימטית שבגוף, ומשתתפים בבניית העצמות (סידן =קלציום), ברזל מהווה מרכיב חשוב בדם ועוד.מכאן ברור שבעל חיים המצוי בגדילה - גור יזדקק ליותר חלבונים, ויטמינים ומינרלים - לבנות את גופו, וליותר אנרגיה עקב הפעילות הנמרצת שלו.כלבה או חתולה בהריון מייצרת בגופה חיים חדשים, ולכן גם לה נחוצים כמויות גדולות של חלבונים מינרלים ויטמינים ואנרגיה.לעומת זאת בעל חיים מבוגר אינו נמרץ ופעיל, קצב חילוף החומרים בגופו נמוך, ורמות גבוהות של חלבונים ומינרלים יכבידו על הכבד והכליות שלו ויגרמו לנזק רב.גם מבלי לקבל תואר תזונאי מוסמך ניתן להבין שכלב שמירה במשקל 40 ק"ג ויותר, אשר מתרוצץ כל היום ודואג להרחיק כל גורם עוין, זקוק לתזונה אחרת מכלב שעשועים זעיר במשקל 1 ק"ג ופחות.אין עוד בעל חיים מגוון כמו הכלב, קיימים הבדלי גודל עצומים בין הגזעים השונים אשר מכתיבים בהכרח התאמה ותכנון של הרכבי תזונה הולמים.לכן שאנחנו בוחרים את ההזנה לחית המחמד שלנו כדאי להתייעץ בווטרינר שיעזור לנו להגדיר ולשייך את בעל החיים לפי מספר קריטריונים:

קבוצת הגיל : גור, מתבגר, בוגר, מבוגר{זקן} נקבה בהריון.

רמת הפעילות: גבוהה או נמוכה.

גזעים: קטנים בינוניים או גדולים.

המצב הגופני של בעל החיים: תת משקל- זקוק ליותר אנרגיה ,תקין, או עודף משקל הזקוק למזון דל קלוריות.

אל דאגה, זה לא אומר שהחל ממחר אתם נכנסים למטבח עם ספרי בישול ומחשבונים ומכינים את הארוחות הבאות לחיות המחמד. ישנם הרבה מוצרים מוכנים אשר ביניהם תוכלו למצוא את התזונה המתאימה ביותר לצרכים של הבעל חיים שלכם. ניתן להוסיף תוספות של אוכל ביתי אולם חשוב שהוא לא יפר את האיזון בין המרכיבים השונים, ולא יכיל מזונות מזיקים.מקום נכבד ברשימת המזונות האסורים תופסים עצמות העוף, למרות מראן התמים והעובדה כי באין ספור סרטים ותמונות נראה הכלב מתרוצץ שעל פניו חיוך מאושר ובפיו עצם, הן מסוכנות ביותר. רבים נותנים לכלב בין שאריות המזון עצמות עוף, הכלב אוהב אותן מאוד, מפצח בקלילות ובולע במהירות, וזה שורש הבעיה- שבר של עצם עם חד יכול לנקב את הקיבה או המעיים ולגרום למוות בייסורים קשים. גם שוקולד אסור על חיות הבית ולא בגלל שהוא מביא תולעים אלא שברמות מסוימות הוא רעיל להם. את הכישלונות בשדה הבישול המכילים יותר מדי מלח או תבלינים, עדיף לזרוק ולא לתת לחיות המחמד זכרו הם אינם רגילים לכך ועלולים להגיב בדלקת מעיים ובשילשול סוער. גם מזון המוגש קר או חם מאוד עלול לגרום לבעיות. ואפילו ענבים וצימוקים בכמות גדולה מזיקים, אבל ניתן לתת אבטיח ואחר כך לשתות מים.את הרגלי התזונה הנכונים קל להנהיג כבר בגיל צעיר ,חשוב לתת את האוכל בזמנים קבועים, ולא להשאיר אותו כל היום חשוף לחרקים וחיידקים. כדאי להימנע מהאכלת הכלב לפני פעילות גופנית מאומצת. לעומת נושא ההזנה שהוא מסובך ומורכב, הרי שעניין השתיה שהוא לא פחות חשוב, הוא הרבה יותר פשוט. לחיות המחמד אנחנו נותנים לשתות רק מים וככל שהם רוצים, את מי השתיה משאירים לרשותם כל היום, ומחליפים אותם לעיתים תכופות.

בהצלחה

דר׳ שנקלר

מאת ד"ר שלמה שנקלר ©

כל הזכויות על המידע באתר זה שמורות לד"ר שלמה שנקלר - וטרינר © .

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר - כל חלק שהוא מן החומר המופיע באתר זה, חלקו או מקצתו, אלא ברשות מפורשת בכתב מאת ד"ר שלמה שנקלר

bottom of page