top of page

"מומחים" – וטעויות נפוצות


המצב היה לא נעים, על שולחן הטיפולים שכב בשקט בוני הכלב החסון, אולם ניכר היה שהוא סובל מכאבים עזים. מזה כמה ימים שהכלב חולה, הוא הקיא ושילשל, הלך ודעך. עד שיוסי הבעלים, אשר החשיב את עצמו כמומחה גדול, ובעל ניסיון של שנים רבות בגידול כלבים. הבין שאכן הוא צריך עזרה של ווטרינר. 

לאחר שיחה קצרה, החלה להתברר הבעיה, לפני כמה ימים הכלב קיבל לארוחת הערב מנה נכבדה של עצמות עוף. למחרת כאשר החלו ההקאות, יוסי החליט, שהכלב ירפא את עצמו על ידי אכילת דשא, למרבית תדהמתו המצב לא השתפר, אלא התדרדר במהירות. 

בבדיקה ובצילום נתגלו עצמות אשר בפגעו במעי, גרמו לפציעה ולזיהום קשה. בוני נזקק לניתוח חירום אשר הציל את חייו. ויוסי נזקק להסברים ארוכים אשר פגעו קצת בגאוותו כמגדל כלבים, אך הוסיפו לו ידע רב. 

מקרה זה הביא אותי למחשבה, שהגיע הזמן לפרסם ולהזהיר מפני עשרת הטעויות הנפוצות ביותר הקשורות לגידול הכלבים.

1. ”טוב לתת לכלב שאריות מהארוחות שלנו". הכלב זקוק למזון מאוזן, שאריות מפרות את האיזון, ואף עלולות להכיל מרכיבים מסוכנים כמו תבלינים חריפים, ממתקים ועצמות.

2. ”כלבים חולים אוכלים דשא שמרפא אותם". כלבים זקוקים למזון צימחי, בטבע הם משיגים אותו כאשר הם טורפים את אוכלי העשב. לכן הם אוהבים לאכול דשא ללא קשר למצבם הבריאותי.כדאי להיזהר, הדשא עלול להיות מרוסס בחומרים שונים, ואכילה מרובה של דשא עלולה לגרום להקאות.

3. ”שום מגרש פרעושים". אין בכך אמת, גרוע מזאת כמויות גדולות של שום עלולות לגרום נזק לכלב.

4. ”ליקוק הפצעים מרפא אותם". מעבר לניקיון הראשוני של הפצע, ליקוק מוגזם עלול לעכב החלמה, ואף לגרום נזקים חמורים.

5. ”כדאי לתת לנקבות להמליט פעם אחת". כלבות אינן חיות עם הצאצאים שלהם מעבר לתקופה קצרה של מספר חודשים, לא קיימים יחסי הורים-בנים במשך השנים. כך שהן אינן זקוקות להיריון ולהמלטה. יתרה מזאת, עיקור מוקדם לפני הייחום הראשון, עשוי למנוע הופעה של סרטן השד במשך השנים.

6. ”רק זכרים מרימים את הרגל ומסמנים את הטריטוריה, בזמן מתן שתן". גם נקבות דומיננטיות וחזקות, מרימות ללא בושה את הרגל ומסמנות את האזור שבשליטתן.

7. ”כלב שמנופף בזנב שמח לקראתנו". זהירות נפנוף הזנב מעיד על מתח, התלבטות והתרגשות, צריך לשים לב לתנוחת הראש ושאר הגוף. כלב אשר מתקרב אלינו עם ראש מורם, פנים מאיימות, נפנוף הזנב אינו מבשר טובות, אלא מעיד על כוונות תקיפה.

8. ”כלבים אוהבים שטופחים להם על הראש". זה נכון כמו שילדים אוהבים דודות מבוגרות שצובטות אותם בלחיים, תוך כדי השמעת קולות מוזרים.

9. ”אף חם פירושו שהכלב חולה". הדרך היחידה לדעת מהו חם הגוף של הכלב. היא על ידי שימוש במודד חם. כמו אצל ילדים קטנים, אי אפשר לשים את מודד החם בפה למספר דקות, לכן מודדים את הטמפרטורה בפי הטבעת. לא להיבהל- החום הנורמלי של הכלבים נע בין 38 ל-39 מעלות.

10. אצל גורים ואחרי פעילות נמרצת גם חם של 39.5 נחשב לתקין.

11. ”כלבים יודעים שהם הולכים למות". ומחפשים לכך מקום מיוחד. בעלי חיים חסרי כושר נבואה. כאשר הם חולים ואינם חשים טוב, הם מנסים להתרחק מהמקום בתקווה להישתחרר מגורם המחלה. לכן קורה שכלבים חולים מתרחקים מהבית, כמה ימים לפני המוות.

אנחנו חיים במדינה של מומחים ונותני עצות. גם אנשים שמעולם לא גידלו בעל חיים, ישמחו להעניק מחכמתם וניסיונם האישי.

אולם לא כל מי שגידל כלב, או אפילו כמה כלבים, אכן מבין גדול. לכן במקרה של בעיה, כדאי לא להתעצל, ולפנות למי שבאמת מבין, למד את הנושא ומוסמך לעזור.

בהצלחה

דר׳ שנקלר

מאת ד"ר שלמה שנקלר ©

כל הזכויות על המידע באתר זה שמורות לד"ר שלמה שנקלר - וטרינר © .

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר - כל חלק שהוא מן החומר המופיע באתר זה, חלקו או מקצתו, אלא ברשות מפורשת בכתב מאת ד"ר שלמה שנקלר

bottom of page