top of page

אכילה של גורמים מזיקים


מזה אלפי שנים ברחבי העולם כולו, הורים אחראים מנסים לחנך את הילדים להתנהגות נאותה ליד שולחן האוכל. מי מאתנו לא שמע את הפתגם של חז"ל אין משיחין בשעת הסעודה או לחלופין את ההערות של ההורים תאכל בפה סגור, תלעס היטב לפני שאתה בולע, סבלנות אף אחד לא רודף אחריך.

אולם במקביל אצל עולם החיות במשך מיליוני שנה חינוך קפדני של ההורים אומר להם בדיוק ההפך. אין זמן, אם לא תאכל מיד יחטפו לך את האוכל, לעיסה זה מיותר, מלא את הקיבה במהירות רבה כל עוד יש אוכל. אכן החומציות בקיבתם של חיות המחמד גבוהה והם יכולים להסתדר עם כמויות גדולות של מזון הנבלע כמעט בשלמותו.

עקב הביות והשינוי באורח החיים של חיות המחמד, הרבה פעמים האינסטינקט והחינוך שקיבלו מההורים לא מתאים לסביבת החיים החדשה. הם אומנם מקבלים אצלנו הגנה טובה יותר מפני מחלות,אויבים ופגעי מזג האוויר, וגם לאספקה קבועה של מזון אך הם נחשפים לחומרים המסוכנים להם אשר אף אחד לא לימד אותם להתגונן בפניהם.

כך שביתנו החביב והמוגן הוא בהרבה מיקרים מלכודת מוות לחיות המחמד. חפיסת שוקולד שהושארה על השולחן מאכל תאווה לכלבים אך עלולה לגרום להפרעות בקצב לב ומוות. תרופות ואפילו הפשוטות שבהן שאנחנו לוקחים להקלה על כאבים או בהצטננות עלולות לגרום לכיב קיבה, אי ספיקת כבד ולמוות אצל חיות המחמד. שאריות אוכל כמו עצמות של עוף או חתיכה של קלח תירס נחטפות במהירות ועלולות לגרום לקרע במעיים או לחסימת מעיים.

גם צעצועים קטנים, כדורי פינג פונג ,מוצצים, גרביים, שרוכים וכדומה נבלעים במהירות, אולם בהרבה מקרים גורמים לסיבוכים קשים במערכת העיכול.

גם אזור הטיול של בעל החיים טומן בחובו סכנות לא מעטות. כריך אשר נאכל בחלקו ונזרק לגינה מהווה מוקד משיכה לחיפושיות אשר נושאות בקרבם את הגלמים של תולעת הוושט( תולעת הפארקים) והכלב התמים אשר אוכל את שארית הכריך עלול לחלות במחלה קשה. רעל כנגד מכרסמים מפוזר בתוך פיתיונות גורם לנזקים קשים ולמוות אצל חיות המחמד.

לכן חשוב שלא נאפשר את הבליעה של חומרים מסוכנים על ידי חיות המחמד. לא נשאיר תרופות או שוקולד או שאריות מזון ברחבי הבית. לטיול היומי נצא שהכלב בהשגחה מלאה או אפילו שפיו חסום ברסן. אולם במקרה שאנחנו חושבים שחית המחמד בלעה חפץ או חומר מזיק יש לפנות בדחיפות לווטרינר. לפעמים ניתן לגרום להקאה מיידית, עוד לפני שהחומר נספג וגורם לנזק . או לתת חומרים אשר יקלו את המעבר של החומר במערכת העיכול. במקרים חמורים נזקקים לשטיפת קיבה או אפילו ניתוח כדי להציל את חיית המחמד.

בהצלחה

דר׳ שלמה שנקלר

מאת ד"ר שלמה שנקלר ©

כל הזכויות על המידע באתר זה שמורות לד"ר שלמה שנקלר - וטרינר © .

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר - כל חלק שהוא מן החומר המופיע באתר זה, חלקו או מקצתו, אלא ברשות מפורשת בכתב מאת ד"ר שלמה שנקלר

bottom of page